La central nuclear Ascó I inicia la seva 30ª recàr-rega de combustible

La central nuclear Ascó I es va desconnectar de la xarxa elèctrica durant la matinada passada per iniciar els treballs corresponents a la seva 30a recàrrega de combustible. Després de 17 mesos d’operació des de l’anterior recàrrega, a la primavera del 2023, i d’acord amb la planificació corresponent dels cicles d’operació, Ascó I aborda la parada amb la incorporació temporal de més d’un miler de treballadors addicionals de perfils i especialitats diverses residents, majoritàriament, de l’entorn proper a la instal·lació. El pressupost total d’aquest projecte se situa en 28,7 milions d’euros.

Si bé el procés de recàrrega, que dóna nom a la parada, consisteix a substituir una mica més d’un terç dels elements combustibles que conformen el nucli del reactor, en aquest cas 60, durant aquestes setmanes s’executaran també unes 13.000 ordres de treball diferents. De totes aquestes intervencions, més del 90% corresponen a actuacions d’inspecció i manteniment, majoritàriament preventiu. També estan planificades activitats de millora de la instal·lació que només es poden realitzar quan la central està parada, entre les quals destaquen 23 modificacions de disseny físiques i 9 modificacions de software informàtic relacionades amb diferents sistemes de la central.

Entre els projectes rellevants d’aquesta 30a recàrrega, cal destacar la substitució de la junta de la bomba de refrigerant del reactor (BRR) ‘A’, la revisió general de segells de la BRR ‘B’, la substitució dels equips de regulació i control de la grua polar de l’edifici de contenció i l’execució de la prova d’estanqueïtat del mateix edifici. També es durà a terme la inspecció mitjançant diferents tècniques del vas del reactor, les penetracions de la tapa del vas i els allotjaments de perns del vas, així com la substitució de les juntes de les tapes dels pous de la instrumentació intranuclear i la inspecció i neteja de diferents parts dels tres generadors de vapor, tant al costat del circuit primari com al corresponent al secundari.

Pel que fa als trens salvaguardes, es procedirà a substituir dos motors i l’alternador del generador dièsel ‘A’, mentre que al circuit secundari es realitzarà una revisió global de les dues turbines de baixa pressió i s’aprofitarà el desmuntatge de aquestes per revisar també el coixinet d’empenta del turbo-grup.

La realització coordinada de totes les activitats previstes requereix una planificació prèvia molt detallada que involucra totes les unitats organitzatives i que es desenvolupa amb mesos d’antelació. Els equips treballen de manera conjunta i orientada a un objectiu prioritari: executar totes les tasques programades de manera segura per a les persones i per a la instal·lació, de manera eficient i ajustada al programa. Per això, ha resultat fonamental la formació prèvia de tot el personal incorporat, que ha registrat més de 1.800 assistències als cursos organitzats, i el compromís d’ANAV i de les empreses que presten servei durant la parada amb el desenvolupament de tots els treballs amb els més alts estàndards de seguretat i qualitat.