Vandellòs II acull una jornada de treball amb l’OIEA i la Comissió Europea sobre el projecte ATI-100

La central nuclear Vandellòs II va acollir, el passat 20 de març, una jornada de treball dedicada al projecte ATI-100 en la qual van participar representants de l’Organisme Internacional d’Energia Atòmica (OIEA) i de la Comissió Europea (EURATOM). L’objectiu de la reunió va ser compartir les característiques d’aquest projecte i discutir les mesures de contenció i vigilància (C&S) que s’implementaran per garantir el compliment de la regulació i els acords internacionals de Salvaguardes Nuclears.

Vandellòs II serà la primera central espanyola en comptar amb una instal·lació tipus ATI-100, cosa que converteix el disseny de les mesures de C&S en un repte significatiu i de gran interès per al conjunt de plantes del país. A més, aquest context adquireix especial rellevància davant la imminent aprovació d’un nou reglament d’EURATOM, que substituirà l’actual Reglament Nº 302/2005, vigent durant els últims 20 anys.

El nou marc regulador posa el focus en el concepte de Safeguards-by-Design (SbD), aplicable especialment a les noves instal·lacions amb presència de materials nuclears. Aquesta normativa imposa als operadors noves obligacions i requisits pel que fa al disseny de les mesures de C&S, amb l’objectiu d’evitar-ne la desviació dels seus usos pacífics. Aquestes mesures inclouen una combinació de precintes metàl·lics i electrònics, sistemes de videovigilància, transmissió remota de dades i la definició d’àrees clau per a la inspecció i mesura de materials nuclears.

La jornada va comptar amb la participació d’experts de la Enginyeria del Reactor de Vandellòs II, d’Ascó i de la Direcció de Serveis Tècnics, així com representants del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, autoritat competent en matèria de Salvaguardes.

Durant la trobada, els assistents van visitar les àrees de l’edifici de combustible, on es duran a terme les operacions de càrrega de contenidors de combustible gastat. Així mateix, es va simular el recorregut que realitzaran els contenidors en el seu trasllat a la futura llosa de l’ATI-100.